انتخاب و اصول نصب تابلو در منزل

در این مقاله می خواهیم به نحوه ی انتخاب و اصول نصب تابلو در منزل اشاره کنیمهمانطور که در بخش های مختلف طراحی داخلی منزل باید اصول و نکات را رعایت کنیم برای انتخاب و محل نصب تابلو نیز باید اصولی را رعایت کنیم تا تناسب و هماهنگی بین همه ی وسایل منزل وجود داشته باشد.

مهم ترین معیارهای انتخاب تابلو

انتخاب تابلو معیارهای مختلف و متنوعی دارد اما ما در این مقاله بعضی از مهم ترین آنها را بیان می کنیم.

·         انتخاب تابلو بر اساس رنگ قالب یعنی رنگ فرش،پرده ها،مبلمان و دیوار

·         انتخاب تابلو بر اساس سبکی که برای چیدمان وسایل انتخاب کرده اید،سبک هایی مانند سبک کلاسیک یا سبک دکوراسیون مینیمالیسم چرا که مثلا برای سبک مینیمالیسم نیاز به یک تابلو با ابعاد بزرگ و رنگ کمتر دارید؛و برای سبک کلاسیک نیاز دارید که از یک تابلوی بزرگ با قابی طلایی رنگ به همراه تصویری از طبیعت،استفاده کنید.

·         انتخاب تابلو بر اساس نوع نورپردازی انجام شده در منزل ( مطالعه مقاله نورپردازی مناسب برای دکوراسیون را به شما پیشنهاد می کنیم.)

اصول نصب تابلو

نصب اصولی تابلو می تواند نمای داخلی منزل شما را به بهترین شکل تغییر دهد و زیبایی بصری عالی در منزل شما ایجاد کند.در ادامه به چند اصل نصب تابلو در منزل اشاره می کنیم.

وجود هماهنگی بین مقیاس دیوار و تابلو

تناسب و مقیاس از اصلی ترین اصول در دکوراسیون داخلی منزل است که یعنی باید تمامی وسایل خانه از نظر وزنی با هم تشابه داشته باشند.به عبارتی دیگر، بر روی دیوارهای بزرگ خانه باید تابلو های بزرگ قرار داد و بر روی دیوارهای کوچک خانه تابلوهای کوچک قرار داد.

انتخاب چیدمان مورد علاقه قبل از نصب نهایی تابلو

از موارد مهم دیگری که در مقاله ی انتخاب و اصول نصب تابلو در منزل می توان به آن اشاره کرد،این است که از قبل محل هایی را که برای نصب تابلو در نظر دارید انتخاب کنید و سپس به کمک چند کاغذ این محل ها را به ترتیب علامت گذاری کنید و در نهایت چیدمان مورد پسند را انتخاب کرده و تابلو را بر آن اساس نصب کنید.

رعایت اصل هدایت چشم

طبق این اصل، وقتی به چند تابلو بر روی دیوار نگاه می کنیم باید چشم ما مسیر مشخصی را دنبال کند یعنی خط نگاه ما باید از یک نقطه شروع و به یک نقطه ختم شود.با رعایت این اصل توجه و تمرکز ما دو برابر شده و چشم ما گمراه نمی شود.

رعایت اندازه خود تابلو برای نصب

یعنی اگر می خواهیم تابلویی را بالای مبل نصب کنیم اندازه ی آن نباید از عرض مبل مورد نظر بیشتر باشد.این اندازه معمولا بین 50 تا 75 درصد از عرض مبل است.

انتخاب ارتفاع مناسب برای نصب یا آویزان کردن تابلو

مورد دیگری که در مقاله ی انتخاب و اصول نصب تابلو در منزل می توان به آن اشاره کرد،در نظر گرفتن ارتفاع مناسب محل نصب تابلو تا سطح زمین است.برای انتخاب این ارتفاع ابتدا باید در نظر داشته باشید که افراد می خواهند تابلو را به صورت ایستاده تماشا کنند و یا نشسته و بعد بر اساس آن ارتفاع نصب را تعیین کنید.معمولا اگر بخواهید افراد به صورت ایستاده تابلو را تماشا کنند باید ارتفاع محل نصب مرکز تابلو تا سطح زمین برابر 144 سانتی متر باشد و به گونه ای بر روی دیوار قرار بگیرد که مرکز تابلو( در حالت ایستاده) هم راستای چشم قرار باشد.

اگر هم بخواهید که افراد تابلو را به صورت نشسته تماشا کنند باز هم ارتفاع آن تا سطح زمین باید به گونه ای باشد که مرکز تابلو هم راستای چشم قرار بگیرد و همچنین در این حالت باید تابلو با مبل،شومینه،تخت خواب،میز کنسول به اندازه ی 20 تا 25 سانتی متر فاصله داشته باشد.

انواع مدل نصب تابلو بر روی دیوار

به طور کلی دو مدل برای نصب تابلو بر روی دیوار وجود دارد که این دو مدل عبارتند از:مدل متقارن و مدل نامتقارن که در ادامه ی مقاله ی انتخاب و اصول نصب تابلو در منزل به توضیح هر کدام می پردازیم.

1.مدل متقارن:

در صورتی که تابلوهای شما همه یکرنگ و هم طرح هستند بهترین گزینه برای نصب تابلو استفاده از مدل متقارن است.چرا که این نوع چیدمان می تواند محیطی متعادل را از نظر بصری به وجود آورد.این مدل چیدمان معمولا برای نصب تابلو بالای شومینه یا مبلمان های بزرگ کاربرد دارد.

در مدل متقارن بهتر است که از تابلو های مربع یا مستطیل شکل استفاده کنید؛اگر که از تابلو های مربع شکل استفاده می کنید باید ابعاد همه ی آنها یکسان باشد و تعداد آنها زوج باشد و فاصله بین تابلوها باید بین 10 تا 15 سانتی متر باشد.

اگر که از تابلوهای مستطیل شکل برای نصب روی دیوار استفاده می کنید باید حداقل سه عدد تابلو داشته باشید؛و فاصله ی مناسب بین تابلوها باید بین 10 تا 15 سانتی متر باشد.همچنین این مدل چیدمان و تابلوها مناسب راهرو هستند.

بیشتر بخوانید: انتخاب بهترین مکان برای کتابخانه و نحوه چینش صحیح  کتاب ها

2.مدل نامتقارن:

این مدل از نصب تابلو روی دیوار زمانی استفاده می شود که شما چند تابلوی بزرگ با محتوای رنگی یکسان دارید.در این نوع نصب بهتر است که دو تابلو با ابعاد بزرگ را کنار هم به گونه ای قرار دهید که یکی از آنها کمی بالاتر از دیگری قرار گیرد.

به طور کلی تعادل متقارن بین وسایل خانه مورد پسند افرادی است که به فضاهای آرام علاقه دارند و تعادل نامتقارن مورد پسند افرادی است که به فضاهای غیر رسمی با خلاقیت و هیجان،علاقه دارند.