بهترین مکان برای کتابخانه در منزل و اصول چیدن کتاب

بهترین مکان برای کتابخانه در منزل محلی است که ضمن نظم بخشیدن به کتاب ها، موجب زیبایی و جذابیت بصری بیشتر فضا شود. لذا پس از خریداری کتابخانه مورد نظر خود باید محل مناسبی را برای آن برگزینید. این روزها دیگر چیدمان کتابخانه تنها محدود به اتاق نشیمن نیست. بلکه می‌ توانید با نصب قفسه ‌های چوبی زیبا در نقاط مختلف، ظاهری متفاوت و در عین حال زیبا به دکوراسیون منزل خود ببخشید.

سالن پذیرایی جالب ترین و بهترین مکان برای کتابخانه در منزل

قرار دادن کتابخانه در سالن پذیرایی ایده جذابی است که زیبایی بصری خاصی به این قسمت از منزل می بخشد. در برخی از خانه ها اتاق خواب و نشیمن کوچک هستند، بنابراین سالن پذیرایی بهترین مکان برای کتابخانه در منزل محسوب می شود. در واقع با این کار نه تنها صاحبخانه بلکه مهمانان هم می توانند به کتاب ها دسترسی داشته باشند و از آن ها استفاده کنند. ایده های مختلفی برای دکوراسیون کتابخانه در اتاق پذیرایی وجود دارد که عبارتند از:

 قرار دادن کتابخانه در کنار پنجره اتاق پذیرایی

یکی از بهترین ایده‌ هایی که طراحان دکوراسیون به کار می برند، این است که در صورت وجود یک پنجره در وسط دیوار سالن پذیرایی، از طرفین آن برای قرار دادن کتابخانه استفاده می کنند.‌ با این نحوه چیدمان فضایی آرام برای مطالعه ایجاد می گردد، علاوه بر آن کتاب ها با نظم خاصی چیده می شوند.

اختصاص دادن یکی از دیوارهای پذیرایی به کتابخانه

اگر در سالن پذیرایی شما دیواری بزرگ‌ وجود دارد، آن را برای چیدن کتاب ها در نظر بگیرید. سراسر دیوار را قفسه‌ بندی کنید تا با این کار سطحی یکپارچه و جذاب از کتاب ایجاد شود. با پارتیشن بندی می توانید این فضاهای تفکیک شده را برای چیدن کتاب های خود مورد استفاده قرار دهید. همچنین این امکان را دارید که با گذاشتن المان ها و اکسسوری های جذاب در کنار آن ها زیبایی محیط را دو چندان نمایید.


قرار دادن کتابخانه در اتاق خواب

اگر به دنبال محلی آرام و دنج جهت مطالعه هستید، بهترین مکان برای کتابخانه در منزل اتاق خواب است. با توجه به این که ساعات زیادی از شبانه روز را در اتاق خواب سپری می‌ کنید، در این صورت هر زمان که خواستید به کتاب مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت. در ادامه چند ایده را با شما در میان می گذاریم که می ‌توانید یکی از آن ها را با توجه به نوع دکوراسیون و مساحت اتاق خواب خود برگزینید:

نصب کتابخانه در بالای تخت

یکی از خلاقانه ‌ترین ایده ها جهت نصب کتابخانه در اتاق خواب این است که قفسه‌ ها را بالای تخت خود نصب کنید. این کار هر چند که بسیار کاربردی و راحت به نظر می ‌رسد، اما ممکن است که خطراتی را نیز به همراه داشته باشد. برای این که زیبایی ظاهری اتاق خواب را بیشتر کنید، بهتر است در کنار کتاب ها از المان ‌هایی مانند قاب عکس یا گل نیز استفاده نمایید.

نصب کتابخانه در بالای میز تحریر

فضای بالای میز تحریر یا میز مطالعه بهترین مکان برای کتابخانه در منزل محسوب می شود. اگر قصد دارید میز کار خود را در کنار پنجره اتاق خواب قرار دهید، می‌ توانید از  قسمت فوقانی آن برای گذاشتن کتابخانه بهره ببرید. ایده مورد نظر مخصوصاً برای دانش آموزان و دانشجویان کاربردی است؛ زیرا این افراد همواره به فضایی برای چیدن کتاب‌ های خود نیاز خواهند داشت.

چیدمان کتابخانه در بالای میز تحریر یا میز کامپیوتر نه تنها فضای اتاق خواب شما را اشغال نمی ‌کند، بلکه دسترسی به کتاب‌ ها را نیز بسیار راحت‌ تر می ‌سازد. حال اگر میز تحریر در کنار پنجره قرار داشته باشد، در طول روز نیز از نور خورشید برای مطالعه برخوردار می شوید.


چیدمان کتابخانه در اتاق نشیمن

قرار دادن کتابخانه در اتاق نشیمن هم یکی از گزینه‌ های عالی است که همواره مورد توجه طراحان داخلی قرار می‌ گیرد. با توجه به این که بسیاری از وسایل راحتی همچون مبلمان، میز و در اتاق نشیمن وجود دارند، این محل بهترین مکان برای کتابخانه در منزل به شمار می‌ رود.

اگر تلویزیون خود را در اتاق نشیمن گذاشته ‌اید، توصیه می شود پیرامون آن را با چیدن کتابخانه زیباتر کنید. فضای پشت تلویزیون محل مناسبی است که می ‌توانید آن را برای نصب قفسه‌ های کتاب در نظر بگیرید. این کار باعث می ‌شود که دیوار پشت تلویزیون از حالت کسالت آور و یکنواخت  خارج شود.

نصب کتابخانه در زیر‌پله

اگر مساحت منزل شما کم است و فضای چندانی برای نصب کتابخانه در اختیار ندارید، به زیر پله فکر کنید.  در اغلب خانه‌ ها زیر پله‌ ها بدون هیچ گونه کاربری خاصی رها می‌ شوند و وسیله زیادی در این قسمت قرار داده نمی ‌شود. در صورتی که با گذاشتن کتابخانه، این قسمت از منزل به فضایی زیبا تبدیل خواهد شد.

استفاده از کتابخانه در اتاق کودک

اگر تمایل دارید فرزندتان نسبت به مطالعه کتاب علاقه مند شود، اتاق کودک را برای نصب کتابخانه در نظر بگیرید. استفاده از کتابخانه‌ هایی با ارتفاع کوتاه در اتاق کودک سبب می گردد که فرزند شما به جایگاه و اهیت کتاب در زندگی پی ببرد.

اصول چیدن کتاب در کتابخانه

پس از انتخاب بهترین مکان برای کتابخانه در منزل اکنون باید بهترین اصول چیدمان را پیاده سازی نمایید تا پیدا کردن کتاب مورد نظر شما به راحتی انجام گیرد. متدهای مختلفی برای چیدن کتاب ‌ها وجود دارد که عبارتند از:


چیدمان بر اساس موضوع

یکی از ساده‌ ترین و در عین حال مناسب‌ ترین روش ‌ها برای ساماندهی کتاب‌ ها این است که آن ها را بر اساس موضوع مرتب کنید. به این صورت که هر طبقه از کتابخانه را به موضوع خاصی اختصاص دهید. برای مثال طبقه ای را برای کتاب‌ های شعر و طبقه دیگری را برای کتب روانشناسی در نظر بگیرید و این ترتیب را تا پر شدن کامل طبقه‌ ها ادامه دهید.

 مرتب سازی بر اساس الفبا

روش دیگر این است که چیدمان کتاب ‌ها را بر اساس نام خانوادگی نویسنده انجام دهید. این کار باعث می ‌شود که به سرعت و در عرض چند دقیقه کتاب مورد نظر خود را بیابید.

 چیدمان بر اساس رنگ

اگر دوست دارید کتابخانه شما ظاهر جذابی داشته باشد، می‌ توانید برای سازماندهی کتاب‌ ها از رنگ جلد آن ها استفاده کنید. به این صورت که هر قفسه کتابخانه را به یک رنگ اختصاص دهید.


 سازمان دهی بر اساس اندازه

بعد از انتخاب بهترین مکان برای کتابخانه در منزل جهت نظم بخشیدن به آن ها، کتاب ‌هایی با اندازه بزرگ را در قفسه‌ هایی که بیشترین ارتفاع را دارند، بگذارید. یک روش دیگر این است که کتاب ‌ها را طبق ارتفاع آن ها از چپ به راست بچینید. سمت چپ را برای کتاب‌ های بلند لحاظ کنید و به ترتیب پیش بروید تا این که کوچک ‌ترین کتاب ‌ها در سمت راست قفسه قرار داده شوند. با این اقدام یک جلوه آبشاری زیبا در قفسه ‌های مختلف کتابخانه به وجود می‌ آید.