طراحی دکوراسیون اداری

طراحی دکوراسیون اداری یکی از دغدغه‌های ذهنی بسیاری از مدیران است. علت این امر این است که کارمندان ساعات زیادی از روز را در محیط اداره سپری می کنند و یک فضای زیبا و شیک تاثیر زیادی در راندمان کاری آن ها دارد. در طراحی دکوراسیون شرکت ها و اداره ها باید مولفه های مهمی نظیر رنگ مبلمان و نحوه چیدمان آن را مورد توجه قرار داد. در این مقاله قصد داریم که شما را با نحوه طراحی اداری آشنا کنیم.

تاثیر رنگ در طراحی دکوراسیون اداری

یکی از فاکتورهای مهمی که در زیباتر به نظر رسیدن دکوراسیون اداری موثر است، رنگ محیط است. انتخاب رنگ با توجه به سلیقه کارفرما می تواند متفاوت باشد، استفاده از رنگ های شاد باعث تقویت روحیه کارکنان می شود. بهتر است در طراحی دکوراسیون اداری رنگ مبلمان را متناسب با رنگ دیوارها و سایر وسایل انتخاب کنید. وجود هارمونی بین اشیا موجب می شود که زیبایی فضای داخلی اداره دوچندان شود.

یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که در انتخاب رنگ تاثیر دارد، سبک دکوراسیون اداره است. معمولا در سبک های مدرن برای دیزاین فضا از رنگ های خنثی استفاده می شود؛ در حالی که در سبک کلاسیک اغلب طراحان تکنیک مشابه را به کار می برند.

تکنیک های مختلف انتخاب رنگ

با استفاده از تکنیک های مختلف رنگ بندی می توان فضای داخلی اداره را به بهترین شکل دیزاین کرد. یکی تکنیک هایی که در  رنگ بندی استفاده می شود، تکنیک مونوکروم است که در آن فقط  یک رنگ به کار می رود. در این روش به کمک تیرگی ها و روشنی ها به محیط ادرای کنتراست بخشیده و زیبای آن بیشتر به چشم می آید.

نوع دیگر، تکنیک رنگ بندی مشابه است که در آن از چندین رنگ در کنار رنگ اصلی استفاده می شود. تکنیک رنگ بندی خنثی نیز روش دیگری است که از رنگ اصلی و متضاد آن برای دیزاین فضای اداری استفاده می شود.

تاثیر طراحی اداری در ارتقا عملکرد کارمندان

طراحی دکوراسیون اداری اگر مناسب و اصولی انجام شود، تاثیر فراوانی در افزایش عملکرد و ارتقاء کیفیت کار کارمندان دارد. در صورت رضایت افراد از فضای محیط کار میزان درصد مشارکت آن ها در کارهای گروهی بالا رفته و در نهایت رضایت شغلی برای همه کارکنان به وجود می آید.

طراحی حرفه ای دفتر کار باعث نظم بخشیدن به محیط می شود و این امکان را برای کارمندان فراهم می کند که حتی در فضاهای کوچک نیز احساس راحتی داشته باشند. می توان طراحی دکوراسیون اتاق های کوچک را طوری انجام داد که ضمن دسترسی راحت به آرشیو مورد نظر افراد، نحوه چیدمان مبلمان و میز اداری به نحوی باشد که از فضا بیشترین استفاده شود.

مراحل طراحی دکوراسیون اداری

اولین مرحله در طراحی اداری ترسیم پلان است. طراحان حرفه ای و مجرب نخست به اداره مورد نظر مراجعه کرده و فضای داخلی آن را مورد بررسی قرار می دهند. سپس این کارشناسان با کارفرما صحبت های مقدماتی را انجام داده و بسته به نوع فعالیت شرکت طراحی پلان باز یا بسته را برای آن در نظر می گیرند. هر یک از این پلان ها معایب و مزایای خود را دارند که در این بخش شما را با این موارد آشنا می کنیم.

خصوصیات پلان باز و بسته برای دفاتر

اگر فعالیت شرکت مورد نظر به نحوی باشد که کارمندان باید کار خود را در یک محیط ساکت و آرام انجام دهند، در طراحی دکوراسیون اداری پلان بسته مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر چنانچه افراد نیاز به کار تیمی داشته باشند، طراح پلان باز را برای طراحی دکوراسیون در نظر می گیرد.

با توجه به این مطلب خصوصیات پلان بسته برای دفاتر عبارتند از:

  • کنترل کامل کارمند روی محیط کار
  • اضطراب کمتر و ارائه خدمات فردی مطلوب تر
  • تمرکز حواس کارمند
  • مشارکت ندادن سایر کارمندان در فعالیت انجام گرفته

خصوصیات پلان باز برای دفاتر به صورت زیر است:

  • امکان مشارکت در کارهای گروهی و دسترسی آسان کارمندان به یکدیگر
  • عدم تمرکز حواس کارمند
  • استفاده از میز کار همکاران و نداشتن جای ثابت به دلیل کمبود فضا

انتخاب مبلمان اداری

مرحله بعدی در طراحی دکوراسیون ادرای، انتخاب مبلمان است. این تجهیزات مواردی همچون صندلی و میز مدیریت، صندلی کارکندان عادی، پارتیشن و غیره را در بر می گیرد. در طراحی اداری باید به استاندارد بودن مبلمان نیز توجه کرد. استفاده از مبلمان متناسب با ارگونومی بدن انسان باعث حفظ سلامت کارکنان می شود. افراد شاغل ساعت های طولانی را بر روی صندی های اداری می نشینند و در صورت استاندارد نبودن این تجهیزات آسیب های فراوانی به بدن آن ها وارد می شود.

مبلمان اداری باید متناسب با نوع فضا برگزیده شود، یعنی طوری باشد که ضمن زیبایی فضای کمی را اشغال کند و محیط اداره را بیش از حد شلوغ نشان ندهد. این وسایل باید با سبک طراحی، فضای داخلی و همچنین نوع فعالیت کارکنان هماهنگ باشد.

نورپردازی دفتر کار

در طراحی اداری نورپردازی محیط کار از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. نورپردازی باید به گونه ای صورت پذیرد که موجب ایجاد سایه اندازی نشود و در عین حال روشنایی کافی را فعالیت افراد تامین کند. نورپردازی عمومی به منظور تامین روشنایی کل فضا نیز بسیار مهم است.

مناسب ترین نورپردازی برای دفاتر کار نوعی است که روشنایی مطلوب را برای سطح کار فراهم کند، این بدان معناست که کارمند هنگام انجام فعالیت های خود نور کافی برای دیدن میز کار را داشته باشد. بهتر است که نورپردازی موضعی برای فراهم کردن نور سطح کار به کار برده شود.

طراحی اتاق مدیریت

طراحی دکوراسیون ادرای اتاق مدیریت با توجه به ابعاد آن صورت می پذیرد. اگر اتاق مورد نظر کوچک باشد و امکان استفاده از میز جلسات به صورت مجزا فراهم نباشد، طراح میز مدیریت را به نحوی انتخاب می کند که بتوان آن را به میز جلسات اتصال داد. اگر کارفرما بخواهد از اتاق جداگانه ای برای برگزاری جلسات استفاده کند، باید دیزاین به نحوی صورت گیرد که مدیر بتواند از یک ورودی مستقیم به سالن جلسات برود.

طراحی اتاق مدیریت باید طوری باشد که مدیر شرکت بتواند به دور از هیایو و در سکوت کامل فعالیت های خود را انجام دهد. با توجه به این مطلب ضروری است که از عایق های صوتی در جداره دیوارها و درب ورودی استفاده شود.

طراحی فضای منشی

زمانی که ارباب رجوع وارد یک اداره می شود، اولین جایی که به چشم او می آید، فضای منشی است. منشی پیوسته با مدیر و سایر کارمندان ارتباط دارد، بنابراین دیزاین جانمایی آن به صورتی باشد که بتواند به راحتی به همه جا دسترسی داشته باشد.

 در طراحی این بخش باید تلاش شود که با استفاده از کمدهای بایگانی و همچنین صندلی های انتظار زیبای این فضا را تامین کرد. علاوه بر آن توصیه می شود که حتما لوگوی سازمان در فضای منشی به کار برده شود.

طراحی داخلی اداری برای فضای کارمندان

در طراحی داخلی اداری باید با استفاده از پارتیشن ها  فضای خصوصی مناسبی برای کارمندان تامین کرد. چنانچه مساحت محیط کم باشد، بهتر است که از کمد ها به عنوان دیوار استفاده کنید. به کار بردن میز کنفرانس در این فضا می تواند زمینه را برای انجام کارهای تیمی فراهم کند.

مجموعه ما با برخورداری از بهترین طراحان دکوراسیون می تواند شما را در زمینه دیزاین محیط کار خود یاری رساند. برای برخورداری از خدمات ما کافیست که از طریق سایت اقدام کنید و از تخصص پرسنل مجرب ما برای دستیابی به بهترین فضا بهره مند شوید.