طراحی های مینیمال دکوراسیون داخلی

طی سالیان اخیر طراحی های مینیمال دکوراسیون داخلی و اجرای آن در بین طراحان داخلی بسیار متداول شده است. از آنجا که در زندگی های امروزی آشفتگی ذهنی زیادی وجود دارد، اغلب مردم به استفاده از این سبک روی آورده اند تا بتوانند در منزل آرامش را تجربه کنند. چنانچه قصد دارید طراحی دکوراسیون منزل خود را نو کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا بتوانید با آگاهی کامل انتخاب نمایید. هم چنین میتوانید به مقاله نقطه کانونی در طراحی دکوراسیون داخلی نیز مراجعه کنید.

طراحی دکوراسیون مینیمال

طراحی های مینیمال دکوراسیون داخلی یکی از سبک های شناخته شده و مشهور است که امروزه کاربرد بسیاری دارد. مینیمال واژه ای لاتین است که به معنای حداقل است. بنابراین اصطلاح مینیمالیست را زمانی که از حداقل ها به ساده ترین شکل استفاده می شود، به کار می برند.

از این رو مینیمالیست ها به دلیل ساده گرایی خود شناخته شده اند. طراحان داخلی در صنعت دکوراسیون داخلی مینیمال تلاش می کنند فضا را با کمترین وسایل و به ساده ترین شکل ممکن بچینند. به همین دلیل سبک مینیمال باعث ایجاد آرامش و تمرکز برای ساکنین منزل می شود.

ویژگی های طراحی مینیمال دکوراسیون داخلی

طراحی های مینیمال دکوراسیون داخلی دارای ویژگی های مهمی هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

سادگی و خلوت بودن فضا

یکی از ویژگی های بارز سبک مینیمال سادگی و خلوت بودن فضا بدون وجود تزئینات اضافی است. در این سبک تلاش می کنند از فضای مورد نظر نهایت استفاده را ببرند و هیچ فضایی در محیط به هدر نمی رود. از آنجا که در سبک مینیمال صرفا لوازم کاربردی به چشم می خورد، فضای باز در آن محیط فراوان است.

دیوارها به صورت ساده هستند و کمدها را به شکل مخفی طراحی می کنند. به این ترتیب در خانه های با سبک  مینیمال همه لوازم بر اساس نیاز خریداری می شوند و می توان سادگی و کارآمد بودن تمام لوازم منزل را در فضا مشاهده کرد.

در منازلی که از طراحی های مینیمال دکوراسیون داخلی استفاده می کنند، همه لوازم غیر ضروری حذف می شوند. همچنین تمام لوازم تزئینی، مجسمه ها و خرده ریزه ها همگی کنار گذاشته می شوند. در این سبک باید منزل کاملا خلوت و ساده باشد. بنابراین لوازم سلطنتی و تجملاتی در آن هیچ جایی ندارند.

رنگ در دکوراسیون داخلی مینیمال

در طراحی های مینیمال دکوراسیون داخلی تمام دیوارها به رنگ روشن و سفید هستند. ساده بودن دیوارها و رنگ روشن آن ها باعث می شود فضا بزرگ تر، باز تر و تمیز تر به نظر برسد. در سبک مینیمال رنگ های خنثی و روشن به عنوان پایه رنگ ها شناخته می شوند و در انتخاب مبلمان و سایر لوازم به کار می روند.

ترکیب رنگ های طوسی، مشکی، سبز کمرنگ و خاکستری در سبک مینیمال استفاده می شوند. این رنگ ها در کنار رنگ چوب باعث ایجاد کنتراست می شوند و زیبایی چشم نوازی ایجاد می کنند. همچنین برای کف اتاق ها یا سالن نیز از پارکت های به رنگ چوب کمرنگ و رنگ های خنثی و روشن استفاده می شود.

نورپردازی در طراحی مینیمال دکوراسیون داخلی

وجود نور در طراحی های مینیمال دکوراسیون داخلی نقش بسیار پررنگی دارد. تا جایی که در طراحی مینیمال پنجره ها را در اندازه های بزرگ در نظر می گیرند تا نور طبیعی خورشید وارد فضای منزل شود. این کار باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شده و به حفظ طبیعت و محیط زیست کمک می کند.

در طراحی به سبک مینیمال غالبا از نورپردازی توکار استفاده می کنند. این سبک از نورپردازی کمک می کند طراحان داخلی بتوانند طوری فضا را بچینند که تجهیزات در آن به وضوح مشخص نباشند و هارمونی مینیمال در محیط حفظ شود.

جزئیات در دکوراسیون داخلی مینیمال

لوازم تزئینی و خرده ریزه در اغلب خانه ها به چشم می خورد. اما در طراحی های مینیمال دکوراسیون داخلی، وجود لوازم تزئینی ممنوع است. در سبک مینیمال اغلب از یک تابلو ساده و یک گلدان زیبا به رنگ روشن استفاده می کنند تا خلوتی فضا بیش از حد خودنمایی نکند.

با حذف دکوری های متعدد و لوازم تزئینی از منزل، فضا باز می شود و به دنبال آن آرامش و تمرکز در محیط ایجاد می شود. در این سبک می توان لوستر ها یا آباژور های ساده و مدرن با رنگ های خنثی به کار برد و فضا را زیباتر کرد.

شیوه چیدن مبلمان در طراحی مینیمال دکوراسیون داخلی

یکی از مهم ترین وسایلی که در طراحی های مینیمال دکوراسیون داخلی به کار می رود، مبلمان است. انتخاب مبلمان مناسب که با طراحی مینیمال هماهنگ باشد، اهمیت فراوانی دارد. در سبک مینیمال مبلمان را در رنگ های خنثی و روشن تهیه می کنند که در آن ها هیچ گونه تزئینات و جزئیاتی مشاهده نمی شود.

تعداد مبلمانی که در دکوراسیون داخلی مینیمال استفاده می کنند، کم است. اما کاناپه های بزرگ چند نفره در این فضا کاربرد بیشتری دارند. همچنین هنگام چیدمان مبلمان، آن ها را دور از هم و به صورت باز می چینند تا انرژی در فضا در جریان باشد.

طراحی آشپزخانه در دکوراسیون داخلی مینیمال

آشپزخانه که به عنوان قلب خانه شناخته می شود، فضایی بسیار کاربردی است. به همین دلیل لازم است از طراحی های مینیمال دکوراسیون داخلی به منظور چیدمان آن استفاده کرد. در این سبک، هیچ گونه لوازم تزئینی و دکوری روی کابینت ها جای ندارد. بلکه صرفا لوازم کاربردی در داخل کابینت ها یا قفسه ها وجود دارند.

در آشپزخانه مینیمال کابینت ها دارای رنگ روشن و خنثی هستند و دستگیره های آن ها غالبا به صورت توکار طراحی می شوند. قفسه های موجود در آشپزخانه به صورت مخفی هستند و همه وسایل در جای مخصوص به خود قرار می گیرند تا فضا خلوت تر و ساده تر به نظر برسد.

رنگ روشن کابینت ها در کنار رنگ روشن و براق کف آشپزخانه، باعث ایجاد فضایی دلباز و تمیز می شود. همچنین وجود شیرآلات مدرن و ساده نیز در آشپزخانه مینیمال از اهمیت زیادی برخوردار است.