هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا رنگ ها ابزاری بی نظیر جهت نظم بخشیدن به اجزای محیط و برقراری ارتباط بین آن ها هستند. رنگ مبلمان، سقف، سرامیک ‌ها و دیوارها در صورتی که به طور اصولی انتخاب شوند، می توانند جذابیت بصری فوق‌ العاده ای را در فضای داخلی ایجاد نمایند. در این مقاله نکاتی را در مورد هماهنگی رنگ ها در دکوراسیون داخلی بیان خواهیم کرد.

اهمیت هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی تاثیر بسزایی در احساسات افراد حاضر در محیط و خلق و خوی آن ها دارد. این تأثیر گذاری به قدری قوی است که حتی می تواند موجب حال خوب اشخاص و ایجاد احساساتی همچون آرامش، نشاط و... شود. طراحان دکوراسیون با کمک گرفتن از رنگ های متنوع و در عین حال هماهنگ در دیوارها، مبلمان و سایر بخش های محیط این حس خوب را به مخاطبان القا می کنند.

در حالت برعکس نیز عدم وجود هارمونی و انسجام در رنگ های محیط باعث می شود که صدماتی به مغز و چشم انسان وارد گردد. زیرا این دو عضو همواره به دنبال دریافت الگوهایی ساده هستند و در صورتی که نتوانند این الگوها را از محیط بگیرند، دچار صدمه می شوند. همچنین شما می توانید هرآنچه را که لازم است درباره سبک مینیمال در دکوراسیون منزل بدانید را در این مقاله دنبال نمایید.

نحوه ایجاد هارمونی بین رنگ ها

محیط های مختلف از طریق هارمونی ایجاد شده در آن ها احساسات کاملا متفاوتی را به افراد می بخشند. می توان از طریق ترکیب کردن رنگ های اصلی یعنی قرمز، آبی و زرد، رنگ ‌های دیگری همچون بنفش، نارنجی و سبز را به وجود آورد.

برای ایجاد هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی نخست لازم است که رنگ پایه انتخاب گردد. رنگ پایه در واقع همان رنگی است که می خواهید کلیت فضای مورد نظر با آن دیده شود. بعد از مشخص کردن رنگ پایه، باید سایه‌ های روشن یا تیره تری از همان رنگ پایه برای محیط مورد استفاده قرار گیرد.

از جمله راه کارهای دیگری که به ایجاد هارمونی کمک شایانی می کنند، بازی کردن با خطوط و زاویه ها است‌. با قرار دادن خطوط به طرق متنوع در کنار یکدیگر چشم کاربران به سمت نقاط و سطوح مختلف هدایت می شود.

خطوط موازی در صورتی که کنار هم باشند، می توانند تا روی دیوارها نیز امتداد پیدا کرده و بین سطوح آن ها ارتباط ایجاد نمایند. خطوط متقاطع هم با توجه به ضخامتی که دارند، توجه مخاطب را به خود جلب می ‌کنند. این که تعداد خطوط کم یا زیاد باشد، خود یکی از فاکتورهای ایجاد کننده هارمونی در دکوراسیون داخلی است.

نکات مهم در زمینه ایجاد هارمونی بین رنگ ها

از جمله نکاتی که رعایت آن می تواند در ایجاد هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی مفید واقع شود، انتخاب رنگ ها بر اساس دمای آن ها است. رنگ های گرم نظیر نارنجی، قرمز و زرد انرژی و دمای بالایی دارند، لذا به فضای داخلی گرما و جنب و جوش خاصی می بخشند. در طرف مقابل رنگ‌ های سرد همچون بنفش، آبی و سبز برای فضاهایی که لازم است حس آرامش به افراد القا گردد، توصیه می شوند.  

نکته دیگر برای ایجاد هارمونی درست و مناسب، به کار بردن رنگ یک پایه در کنار سایه‌ های روشن و تیره آن است. این شیوه یکی از رایج ترین متدی است که اکثر طراحان از آن برای جلوه بخشیدن به فضاهای مختلف استفاده می کنند. با توجه به این مطلب استفاده همزمان از رنگ‌ های گرم و سرد ایده چندان مناسبی نیست، زیرا احساسات ضد و نقیضی را در افراد حاضر در محیط به وجود می آورد.

هماهنگی رنگ ها در دکوراسیون داخلی محیط های مختلف

ترکیب رنگ ها و هارمونی بین آن ها با توجه به کاربری محیط تفاوت دارد.‌ به عبارت دیگر در بعضی از فضاها استفاده از رنگ های سرد مناسب تر است، در حالی که در برخی مکان های دیگر به کار بردن رنگ های گرم توصیه می شود. برای مثال هماهنگی رنگ ها در دکوراسیون داخلی مراکز تجاری پزشکی باید متفاوت از محیط هایی مثل فست فودها انتخاب شود.

محیط رستوران ها و کافی شاپ ها باید طوری باشد که اشتهای افراد را برای سفارش و خوردن غذا تحریک کند. به همین دلیل در این قبیل مکان ها استفاده از رنگ های گرم و تند نظیر نارنجی و قرمز گزینه مناسبی به شمار می رود.

هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی بخش های مختلف منزل هم اهمیت بسیار زیادی دارد. مثلا در محیط های دوستانه مثل اتاق های نشیمن استفاده از رنگ های قهوه ای، فیروزه ای و کرم توصیه می شود تا حس صمیمیت را به افراد القا کند. اما برای اتاق های خواب رنگ های آرامش بخش نظیر سفید و آبی انتخاب مناسب تری هستند. برای دیوارها و وسایل آشپزخانه هم بهتر است که رنگ‌ های شاد که افراد را ترغیب به جنب و جوش نماید، مانند سبز، نارنجی و آبی برگزیده شود.