هرآنچه لازم است راجع به سبک مینیمال در خانه بدانید

احتمالا عبارت سبک مینیمال در خانه برای شما آشنا باشد. امروزه مینیمالیسم به یکی از اصطلاحات متداول در سبک زندگی و طراحی تبدیل شده و طرفداران و علاقمندان این سبک به مرور زمان بیشتر شده اند. اگرچه این سبک در تمامی جوانب زندگی کاربرد دارد اما بیشتر طرفداران به دنبال سبک مینیمال در طراحی و دکوراسیون خانه خود هستند. 

به طور کلی سبک مینیمال به معنی سادگی است. در چیدمان خانه به سبک مینیمال بیشتر روی سادگی محیط تمرکز شده و تلاش می شود تا با استفاده از دکوراسیون مناسب محیط خانه کمترین میزان آشفتگی بصری را داشته باشد. در این سبک از تزئینات اضافی استفاده نمی شود و هر وسیله ای که در فضا قرار می گیرد باید دلیل خوبی برای بودن در آن مکان داشته باشد. دکوراسیون خانه به سبک مینیمال به افراد کمک می کند تا با ساده تر کردن فضای درون منزل، از شلوغی دنیای بیرون فاصله گرفته و به ذهن خود برای رسیدن به آرامش کمک کنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی تمامی جوانب مینیمالیسم در خانه بپردازیم.

سبک مینیمال در خانه به چه معنی است؟

مینیمال در لغت به معنی ساده بوده و سبک مینیمال در خانه به معنی ساده گرایی است. این سبک از اواسط قرن بیستم مورد توجه ویژه ای قرار گرفته و به خصوص در معماری و دکوراسیون داخلی منزل و ساختمان های اداری مورد استفاده واقع شده است. در این سبک سادگی و آرامش فضا اهمیت فراوانی داشته و در آن سعی می شود که بیشتر روی ویژگی های جذاب معماری محیط تمرکز شود. طرفداران مینیمالیسم معتقدند که با استفاده از شکل ساده هر چیز می توان به کیفیت بی نظیری از رنگ، فرم و فضا رسید. یکی از اصلی ترین و تعیین کننده ترین عناصر در این سبک رنگ است. در دکوراسیون خانه به سبک مینیمال سعی می شود که پالت رنگی تک رنگ باشد تا فضایی آرامش بخش را برای بیننده به همراه داشته باشد. از همین رو برای چیدمان به سبک مینیمال مبل ها عموما ساده و تک رنگ بوده و طراحی پلان نیز آزاد است.

پیشنهاد ویژه ما به شما 👈 توجه به نکات مهم در دکوراسیون منزل

خصوصیات اصلی مینیمالیسم در خانه

مهم ترین اصول سبک مینیمال در خانه عبارتند از:

-          تمرکز روی سادگی طراحی محیط همزمان با کارایی و عملکرد بالاتر

-          سرلوحه قرار دادن رویکرد less is more یا کمتر، بیشتر است.

-          عدم استفاده از وسایل تزئینی اضافی

-          استفاده از پالت رنگی تک رنگ یا با رنگ های محدود در یک طیف ( رنگ سفید به دلیل ماهیت خنثی خود عموما در چیدمان خانه به سبک مینیمال پر استفاده ترین رنگ است.)

-          استفاده از هر وسیله در مکان هدفمند

-          استفاده از خطوط ساده، واضح و مدرن

-          استفاده از بیشترین فضا و نور طبیعی ممکن

-          استفاده از صنایع دستی

ترفندهایی برای دکوراسیون خانه به سبک مینیمال

در ادامه ترفندهایی گفته می شود که حتی افراد مبتدی و ناآشنا به اصول دکوراسیون داخلی نیز بتوانند از سبک مینیمال در خانه خود لذت ببرند.

خانه را مرتب کنید

اولین قدم در چیدمان خانه به سبک مینیمال مرتب بودن خانه است. فراموش نکنید که فلسفه مینیمالیسم در خانه دوری از آشفتگی و رسیدن به آرامش ذهنی است و این امر بدون مرتب بودن خانه امکان پذیر نخواهد بود. اما زمانی که صحبت از دکوراسیون خانه به سبک مینیمال می شود منظور صرفا این نیست که هر وسیله ای در جای خود قرار داشته باشد. بلکه در این بخش توصیه می شود که تمامی وسایل منزل را بررسی کنید و ببینید که آیا وسیله بدون استفاده ای وجود دارد که صرفا از روی عادت آن را نگه داشته باشید؟ 

پاسخ به این سوال به شما کمک می کند که وسایل غیرضروری و بدون کاربرد را از منزل خود حذف کرده و با مرتب کردن سایر لوازم بیشتر به سبک مینیمال در خانه نزدیک شوید. توجه داشته باشید که در این سبک به جای پر کردن نقاط خالی منزل، سعی می شود که با سادگی و خلوت بودن فضا و جذب توجه بصری، زیبایی منحصر به فردی را ایجاد کنید. اصولا در چیدمان ایرانی استفاده از لوازم غیرضروری بسیار معمول است، بنابراین چنانچه قصد پیروی از سبک مینیمالیسم در خانه خود را دارید باید ابتدا سعی کنید وسایل غیرضروری را از دکوراسیون منزل حذف کنید.

سعی کنید بیشترین استفاده را از نور طبیعی داشته باشید

یکی دیگر از اصول سبک مینیمال در خانه اهمیت نور طبیعی در منزل است. از همین رو سعی می شود تا حد ممکن است نور محیط با استفاده از نور طبیعی تامین شود. یکی از مواردی که به برخورداری بیشتر محیط از نور طبیعی کمک می کند پلان باز بودن منزل است. طراحی پلان باز برای منزل به این معنی است که تا حد ممکن در طراحی مرزی بین آشپزخانه، محل ناهارخوری و پذیرایی وجود نداشته باشد. ا

گرچه این مدل طراحی در سبک مینیمال ضروری نیست اما به دریافت نور طبیعی بیشتر کمک کرده و موجب نزدیک تر شدن دکوراسیون به سبک مینیمال می شود. یکی دیگر از دلایل استفاده از نور طبیعی در دکوراسیون خانه به سبک مینیمال این است که این نور موجب بزرگ تر نشان دادن فضا شده و روی روحیه ساکنان آن نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت. نور طبیعی جلوه ای کاملا عادی به محیط داده و آن را بیشتر به طبیعت وصل می کند، برعکس استفاده از نور مصنوعی جلوه ای تجملاتی به محیط می دهد که با فلسفه سبک مینیمالیسم در تضاد است. در برخی موارد استفاده از نور مصنوعی اجتناب ناپذیر است. در چنین مواردی سعی کنید که نور مورد استفاده در محیط تک رنگ و یخی باشد.

پیشنهاد ویژه ما به شما 👈 نورپردازی مناسب برای دکوراسیون


 

 از مبلمان با طرح های ساده استفاده کنید

مبلمان یکی از بخش های اصلی و جدا نشدنی محیط منزل است. بنابراین طبیعی است که چنانچه قصد پیروی از سبک مینیمال در خانه خود را دارید این سبک باید در تک تک جزئیات نمود پیدا کند. به عنوان مثال در هنگام انتخاب مبلمان برای دکوراسیون خانه به سبک مینیمال، ضروری است مبل هایی انتخاب کنید که پر زرق و برق نبوده و تجملاتی نیز نباشند. مبل های با طراحی مدرن عموما به سبک مینیمال نزدیک تر بوده و می توانند انتخاب مناسبی برای افراد مینیمال دوست باشند. 

برای تغییر دکوراسیون و چیدمان خانه به سبک مینیمال باید کمی بی رحم باشید و تمام مبلمان اضافی را از دکوراسیون منزل خود حذف کنید. به عنوان مثال چنانچه یک صندلی اضافی در منزل دارید که استفاده چندانی ندارد باید با بی رحمی آن را از دکوراسیون منزل خود حذف کنید. علاوه بر آن ویترین های بی استفاده فقط موجب افزایش آشفتگی در فضا شده و از زیبایی بصری محیط می کاهند. بنابراین باید اقلامی نظیر میزهای کوچک و ویترین ها را نیز از محیط خارج کنید تا لوازم ضروری برجسته شوند. همچنین بهتر است مبلمان را به گونه ای انتخاب کنید که مبل های تک نفره در کمترین تعداد ممکن باشند.

ثابت نگه داشتن تعداد آیتم ها در چیدمان خانه به سبک مینیمال

همانطور که پیشتر اشاره کردیم تمرکز اصلی در سبک مینیمال نگه داشتن وسایل ضروری و خارج کردن وسایل غیرکاربردی است. یکی از ترفندهایی که می توانید با استفاده از آن به سبک مینیمالیسم پایبند باشید این است که با خود عهد کنید هربار که وسیله جدیدی خریداری کرده و به منزل آوردید یک آیتم قدیمی را از دکوراسیون منزل خود حذف کرده و آن را بیرون ببرید. بنابراین پیش از خرید هر وسیله باید مجدد بررسی کنید که آیا این وسیله با سبک مینیمالیسم در خانه تطابق دارد یا خیر. و اگر پاسخ این سوال بله است در مرحله بعدی باید بررسی کنید که آیا وسیله ای در منزل وجود دارد که پس از خرید وسیله جدید بتوانید آن را از دکوراسیون حذف کنید یا نه. در نهایت در صورتی که پاسخ هر دو سوال بله بود می توانید برای خرید وسیله جدید اقدام کنید. این ترفند نه تنها موجب پایبندی به سبک مینیمال در خانه می شود بلکه موجب کاهش هزینه های فرد نیز خواهد شد.

 دیوارهای مینیمال برای دکوراسیون خانه به سبک مینیمال

دکوراسیون مینیمال در منزل تنها با انتخاب مبلمان و خارج کردن لوازم اضافی به دست نمی آید. در دکوراسیون خانه به سبک مینیمال تمام آیتم ها مهم بوده و باید به تمام موارد توجه ویژه ای داشت. به عنوان مثال یکی از بخش هایی که در سبک مینیمال در خانه اهمیت فراوانی دارد دیوارها است. برای پیروی از سبک مینیمالیسم در خانه باید دیوارها را هم مینیمالیستی نگه دارید. بنابراین چنانچه قصد چیدمان خانه به سبک مینیمال را دارید باید در انتخاب رنگ دیوارها نیز دقت کنید. رنگ دیوارها باید ساده و تک رنگ باشد. فراموش نکنید که استفاده از کاغذ دیواری های شلوغ و طرح دار در سبک مینیمال ممنوع است. مورد بعدی این است که دیوارها را با تزئینات و تابلوهای فراوان شلوغ نکنید. سعی کنید از تابلوهای ساده با تعداد رنگ های کم استفاده کنید. نصب یک آینه دیواری با قاب مینیمال نه تنها دکوراسیون داخلی منزل شما را به سبک مینیمال نزدیک تر می کند بلکه موجب بزرگ تر نشان داده شدن فضا نیز خواهد شد.

 اولویت دادن کیفیت به کمیت

در سبک مینیمال در خانه قرار است تمام لوازم عملکردی بوده و در عین حال زیبایی و سادگی نیز داشته باشند. بنابراین پیش از استفاده از هر آیتم در منزل باید این سه مورد را مدنظر داشته باشید. در چیدمان خانه به سبک مینیمال قرار نیست که فضا با استفاده از مبلمان پر شود، بلکه قرار است فضای آزادی برای زندگی ساکنین فراهم باشد. یکی از نکاتی که باید در هنگام خرید مبلمان و سایر لوازم مد نظر داشته باشید خرید لوازم خوش ساخت و با دوام است. اینگونه آیتم ها عموما با محیط زیست نیز سازگار بوده و از همین رو با فلسفه دکوراسیون خانه به سبک مینیمال نیز هماهنگی دارند. فراموش نکنید که مینیمالیسم در منزل به معنای صرف هزینه روی تعداد لوازم کمتر است. در واقع قرار است شما آیتم های کمتری برای دکوراسیون منزل خود خریداری کنید اما این آیتم ها باید با دوام بوده و مناسب استفاده روزمره باشند. بنابراین چنانچه قصد پیروی از سبک مینیمالیسم در خانه دارید باید روی کیفیت لوازم خریداری شده توجه دو چندانی داشته باشید.

 محیط را از یکنواختی خارج کنید

برخی افراد ممکن است بر طبق توضیحات داده شده به این استدلال برسند که سبک مینیمال در خانه یکنواخت است. اما یکی از نکاتی که این افراد فراموش کرده اند این است که در سبک مینیمال با استفاده از نکاتی جزئی سعی می شود که خانه از حالت یکنواختی خارج شود. یکی از مواردی که می تواند به این امر کمک کند استفاده از عناصر طبیعی در دکوراسیون منزل به سبک مینیمال است. به عنوان مثال استفاده از چند گلدان گیاه ساده یا یک سبد حصیری یا قرار دادن یک نیمکت چوبی در ورودی می تواند تغییر شگرفی در چیدمان ایجاد کرده و آن را از یکنواختی خارج کند.

پیشنهاد ویژه ما به شما 👈 از جدیدترین میز تلویزیون ها دیدن فرمایید.

 

 علاوه بر آن با اضافه کردن بافت های مختلف به محیط می توان آن را از بی روح بودن نیز خارج کرد. سعی کنید بافت هایی که در مبلمان خود به کار می برید متفاوت باشند. مثلا می توانید از کوسن های بافتنی یا پشمی برای روی مبلمان خود استفاده کنید. فرش های مدرن با طراحی مینیمال نیز می توانند گزینه مناسبی برای اضافه کردن بافت به محیط و خارج کردن آن از یکنواختی باشند. فراموش نکنید که استفاده از فرش های با طرح های شلوغ می تواند کل محیط را تحت تاثیر قرار داده و دکوراسیون را از مینیمال بودن خارج کند.

 منتقدان مینیمالیسم در خانه

اگرچه سبک مینیمال در خانه در قرن اخیر بسیار پرطرفدار بوده است، اما این سبک نیز مانند هر سبک دیگری منتقدانی دارد. مخالفان چیدمان خانه به سبک مینیمال معتقدند که این سبک خسته کننده است. این گروه که عموما ماکسیمالیست نامیده می شوند بر این باور هستند که دکوراسیون خانه به سبک مینیمال از خلاقیت بهره ای نبرده و به همین علت شور زندگی در آن دیده نمی شود. اما باید به این نکته توجه داشت که علیرغم تمام این انتقادات، نمی توان منکر ویژگی ها و مزیت های منحصر به فرد این سبک شد. به عنوان مثال مینیمالیسم در خانه نه تنها موجب کم شدن هزینه های خانواده می شود، بلکه با محیط زیست نیز سازگارتر بوده و استفاده از این سبک تخریب کمتری را برای محیط زیست به دنبال دارد.