چگونه رنگ فرش و مبلمان را ست کنیم؟

هنگام چیدمان منزل جهت ست کردن رنگ فرش و مبلمان با انبوهی از انتخاب ها مواجه می شوید که ممکن است اندکی چالش زا باشند. به این منظور بهتر است که ابتدا مبل مناسب را با توجه به بودجه و سلیقه خود خریداری نمایید و سپس اقدام به تهیه فرش کنید. زیرا فرش های موجود در بازار از نظر رنگ بندی تنوع زیادی دارند، لذا به راحتی می توانید فرش سازگار با مبل خود را بیابید. تکنیک های مختلفی برای هماهنگ کردن رنگ مبلمان با فرش وجود دارد که در این نوشتار به آن ها اشاره خواهیم کرد. همچنین مطالعه مقاله هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی به شما در انتخاب رنک مناسب در هنگام خرید لوازم منزل به شما کمک می کند.

تکنیک های ست کردن رنگ فرش و مبلمان

آشنایی با اصول هماهنگ سازی مبلمان با سایر وسایل به شما کمک می کند با ایجاد یک ست زیبا، جذابیت بصری فضا را چندین برابر کنید. روش های مختلفی برای ست کردن رنگ فرش و مبلمان وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

به کار بردن یک رنگ واحد

یکی از ساده ترین متدها برای ایجاد هارمونی در دکوراسیون داخلی این است که فرش ها و مبل ها هم رنگ باشند. برای مثال در صورتی که رنگ فرش شما طوسی است، بهتر است که رنگ مبل را نیز به همان رنگ یا با اندکی اختلاف در تیرگی و روشنی انتخاب نمایید. این کار باعث می شود که محیط منزل ساده و یکدست به نظر برسد، البته برای روح بخشیدن به فضا بهتر است که رنگ اشیای دیگر را متفاوت برگزینید.

انتخاب دو رنگ مختلف

اگر تعداد رنگ های اصلی به کار رفته در فرش دو رنگ یا بیشتر باشد، می توانید یکی از رنگ های آن را برای مبل منزل نیز در نظر بگیرید. به طور کی فرش های چند رنگ این مزیت را دارند که دست شما را برای انتخاب مبل باز نگه می دارند و به راحتی با هر مبلمانی ست می شوند.

برگزیدن رنگ های هماهنگ

تکنیک دیگر جهت ست کردن رنگ فرش و مبلمان استفاده از رنگ هایی است که با یکدیگر همخوانی دارند. رنگ های به کار برده شده، لزوما نباید به هم نزدیک باشند، تنها کافی است که با یکدیگر هماهنگ باشند تا پس از قرار گرفتن در کنار هم بتوانند ترکیب جذاب و زیبایی را ایجاد نمایند.


ست کردن بدنه مبل با فرش

به غیر از رنگ پارچه مبل می توانید رنگ بدنه آن را هم برای ست کردن با فرش ملاک قرار دهید. در این حالت باید فرشی را انتخاب کنید که با رنگ پایه ها، تاج و کناره های مبلمان هماهنگی داشته باشد.

انتخاب کوسن هم رنگ با فرش

چنانچه مبلمان منزل از لحاظ رنگ با فرش ها سازگاری ندارد، می توانید با تهیه کوسن های هم رنگ با فرش، هارمونی جالبی بین آن ها به وجود بیاورید.

انتخاب فرش ایرانی

فرش های ایرانی معمولا دارای نقوش زیبا و رنگارنگی هستند، از این رو این امکان برایتان فراهم است که آن ها را با رنگ های متنوع مبل ست کنید. برای مثال چیدمان فرش ایرانی در کنار مبل های ساده همراه با کوسن هایی که دارای طرحی شبیه فرش ایرانی هستند، جلوه باشکوهی به منزل شما می بخشد.

ست کردن مبل با فرش های شلوغ

متد دیگر برای ست کردن رنگ فرش و مبلمان این است که به سراغ فرش های پرنقش و نگار با رنگ های متنوع بروید. در این حالت متناسب با یکی از رنگ های فرش مبل هایی با نقوش کم و به همان رنگ انتخاب کنید.

نحوه ست کردن رنگ های متفاوت مبل و فرش

در اینجا چند نمونه از رنگ های پرطرفدار مبل و فرش و نحوه ست کردن آن ها را بیان کرده ایم:


مبل و فرش فیروزه‌ ای

رنگ فیروزه‌ ای از دیرباز جایگاه ویژه ای در دکوراسیون منازل ایرانی داشته، به همین دلیل مردم کشور ما همواره در بخشی از خانه های خود  این رنگ را به کار می برند. برای بخشیدن جلوه بی نظیر به دکوراسیون داخلی خانه می توانید در کنار ست مبل و فرش فیروزه‌ ای، لوازمی با رنگ های زرد، طوسی و سفید را بچینید.‌

مبل و فرش طوسی

رنگ خنثی و جذاب طوسی اغلب مورد توجه طراحان دکوراسیون قرار می گیرد. زیرا طوسی می تواند به راحتی به رنگ های دیگر ترکیب شده و ظاهری لاکچری به فضای داخلی منزل بدهد. فرقی نمی ‌کند که مبلمان شما طوسی باشد یا فرش، در سر صورت این امکان را دارید که در کنار طوسی، لوازمی با رنگ های دیگر نیز قرار دهید.

مبل و فرش فیلی

برای ست کردن رنگ فرش و مبلمان فیلی یا همان طوسی روشن هیچ گونه محدودیتی ندارید؛ زیرا فیلی با تمام رنگ‌ های دیگر همخوانی دارد. البته این رنگ برای خانواده هایی که فرزند کوچک دارند مناسب نیست، چون خیلی زود کثیف می شود.

مبل و فرش سرمه‌ ای

در صورتی که مبل را به رنگ سرمه ای خریداری کرده اید، بهتر است که فرشی روشن را برای آن تهیه نمایید و بالعکس. اما اگر اصرار دارید که هم مبل و هم فرش هر دو به رنگ سرمه ای باشند، بهتر است که برای مبلمان طرح دار سورمه ای از فرش ساده استفاده نمایید تا جلوه بهتری ایجاد کند.

مبل و فرش کرم

چنانچه مبل و فرش خود را از رنگ روشن و پرطرفدار کرم انتخاب کرده اید، بهتر است در کنار آن طلایی یا رنگ های دیگر را مورد استفاده قرار دهید تا ظاهر خانه شیک تر به نظر برسد. آشنایی با سبک مینیمال در منزل  می تواند به شما در انتخاب رنگ مبل ها و نحوه صحیح چیدمان آن آشنا سازد.

هماهنگ کردن رنگ مبلمان با فرش روشن و تیره به چه صورت است؟

چنانچه علاقه دارید که از فرش های روشن برای پوشش دادن کف منزل خود استفاده کنید، می توانید رنگ‌ مبلمان را نزدیک به فرش اما اندکی تیره تر برگزینید. برای مثال انتخاب مبل های کرم یا دارای رنگ های شاد و روشن انتخاب مناسبی محسوب می شوند.

فرش های تیره فضایی صمیمی را در منازل به وجود می آورند، علاوه بر آن دیرتر دچار لک و کثیفی می شوند. اما این دسته از فرش ها برای خانه های کم نور با متراژ کوچک چندان مناسب نیستند. پس باید برای هماهنگ کردن رنگ مبلمان با فرش از مبل های روشن استفاده کنید تا زیبایی محیط حفظ شود.