نقطه کانونی در طراحی دکوراسیون داخلی

تعیین نقطه کانونی در طراحی دکوراسیون داخلی را می توان به عنوان یکی از مهمترین تکنیک ها به منظور ایجاد جلوه ای شیک و منظم در مکان های مختلف در نظر گرفت. از این رو آشنایی با این تکنیک و نحوه تعیین نقطه کانونی، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. به منظور آشنایی با این تکنیک، آموزش نحوه تشخیص نقطه کانونی در طراحی داخلی و فواید استفاده از این تکنیک در دکوراسیون محیط های مختلف، در این مقاله به صورت کامل در مورد این موضوعات توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید و دکوراسیون داخلی منزل و یا محیط کار خود را به صورت اصولی طراحی نمایید.هم چنین می توانید ترندهای طراحی دکوراسیون داخلی در سال 2022 را مطالعه نمایید.

نقطه کانونی در دکوراسیون چیست؟

لازم است قبل از این که به توضیح درباره نحوه تعیین نقطه کانونی در طراحی دکوراسیون داخلی بپردازیم، تعریفی کلی از نقطه کانونی ارائه دهیم. این امر به درک بهتر مباحث پیرامون این موضوع، کمک خواهد کرد.

منظور از نقطه کانونی در واقع بخشی از معماری داخلی ساختمان مانند پنجره، دیوار و ... یا بخشی از دکوراسیون محیط نظیر تابلو، مجسمه و ... است که نظرها را به خود جلب می کند. به عبارتی می توان گفت این نقطه به عنوان مرکز توجه شناخته شده و از این رو تمامی خطوط موجود در دکوراسیون به سمت آن گرایش دارند و دکوراسیون اصلی منزل یا محیط کار، به سمت آن چیده می شود.

با استفاده از نقطه کانونی در طراحی دکوراسیون داخلی می توان نظم خاصی در دکوراسیون محیط مورد نظر ایجاد نموده و از ایجاد جلوه ای آشفته جلوگیری کرد. به این ترتیب در چنین محیط هایی، افراد حس آرامش داشته و از بودن در آن لذت خواهند برد.

چرا باید برای دکوراسیون، نقطه کانونی در نظر گرفت؟

برای آن دسته از افرادی که با اصول طراحی دکوراسیون داخلی آشنایی چندانی ندارند، این سؤال مطرح می شود که چرا باید از نقطه کانونی در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کرد؟

برای پاسخ به این سؤال باید به این موضوع اشاره کنیم که انسان ها با ورود به هر محیطی به دنبال یک نظم خاصی هستند و در صورتی که این نظم را مشاهده نکنند دچار آشفتگی درونی می شوند. حتماً خود شما نیز این تجربه را داشته اید که با ورود به یک محیط جدید و عدم مشاهده الگوی منظم در دکوراسیون آن، احساس راحتی در آن محیط نداشته اید. این امر باعث می شود تا از بودن در آن فضا، آشفته بوده و احساس رضایت درونی به شما دست ندهد.

این در حالی است که با ایجاد و تشخیص نقطه کانونی در دکوراسیون، به راحتی می توان خطوط را به یک جهت هدایت کرده و نظمی ویژه ایجاد کرد. این امر به ایجاد حسی خوشایند و آرامش در دکوراسیون داخلی خواهد انجامید.

چگونه نقطه کانونی برای دکوراسیون مشخص کنیم؟

یکی از مسائل پیش روی افراد برای تعیین نقطه کانونی در طراحی دکوراسیون داخلی، نحوه تشخیص این نقطه است. در نظر داشته باشید که اگر طراحی ساختمان را به دست افراد حرفه ای سپرده باشید، قطعاً این افراد به دلیل شناخت خود از این موضوع و دانش و تجربه ای که داشته اند، برای فضاهای مختلف، نقاط کانونی در نظر گرفته اند. به عنوان مثال ممکن است در اتاق ها یا سالن پذیرایی، شومینه یا محل قرار گرفتن تلویزیون به عنوان نقطه کانونی مشخص شده باشد. یا ممکن است یکی از دیوارها به عنوان دیوار شاخص، نقش دیوار کانونی را ایفا کرده و شما با جهت دهی دکوراسیون برای جلب توجه افراد به این دیوار، نقطه کانونی منزل را مشخص کنید.

سقف با رنگ آمیزی ویژه، پنجره هایی که منظره ای بکر را به نمایش می گذارند و ... از جمله نقاط کانونی هستند که می توانید از آنها برای نظم دهی به دکوراسیون داخلی از آنها استفاده کنید.

فواید وجود نقطه کانونی در دکوراسیون

استفاده از نقطه کانونی در طراحی دکوراسیون داخلی دارای مزیت های مختلفی می باشد. از جمله این مزایا، ایجاد نظم در داخل خانه و یا محیط کار است. این امر باعث می شود تا از بودن در محیط مورد نظر احساس شادمانی و رضایت داشته باشید. در ضمن با استفاده از این تکنیک می توانید آن دسته از المان هایی را که می خواهید نظر افراد به آنها جلب شود را در معرض دید و توجه قرار داده و از دیده شدن عناصری که علاقه ای به آنها ندارید جلوگیری کنید.

در واقع شما با ایجاد نقطه کانونی، تم و ماهیت خاصی در دکوراسیون ایجاد کرده و خواسته ها و سلایق خود را به صورت کامل در دکوراسیون محیط، دخالت می دهید. به این ترتیب افرادی که در این محیط حضور پیدا می کنند بدون آن که با شما صحبت کنند می توانند با شخصیت شما آشنا شده و تا حدودی در مورد روحیات شما، اطلاعات کسب کنند.

چه المان هایی را می توان به عنوان نقطه کانونی در دکوراسیون در نظر گرفت؟

اگر به دنبال ایجاد نقطه کانونی در محیط مورد نظر هستید؛ ولی نمی دانید چه عناصری را می توانید به عنوان این شاخص در نظر بگیرید، می توانید از شرکت های فعال در این حوزه کمک بگیرید. این شرکت ها با برخورداری از کادری مجرب و دانش آموخته، شما را همراهی می کنند تا دکوراسیون داخلی محیط را به صورت اصولی طراحی و اجرا کنید. به این ترتیب شاهد تأثیر نقطه کانونی در دکوراسیون محیط خواهید بود.

طبق نظر کارشناسان این حوزه، از عناصر زیر می توان به عنوان نقطه کانونی در دکوراسیون داخلی استفاده کرد:

  • پنجره ها و منظره بیرون آن
  • قفسه های موجود در محیط
  • شومینه
  • دیوارهای شاخص که دارای طراحی خاصی هستند
  • سقف های بلند با رنگ آمیزی های خاص
  • سقف کاذب
  • آثار هنری
  • مبلمان
  • و ...

نکات مهم در تعیین نقطه کانونی در دکوراسیون داخلی

توجه داشته باشید که برای مشخص کردن نقطه کانونی در طراحی دکوراسیون داخلی باید به یک سری اصول پایبند باشید. این اصول به شرح زیر هستند:

  • برای نقطه کانونی، منبع روشنایی در نظر بگیرید
  • هرگز بیش از یک نقطه کانونی برای دکوراسیون داخلی انتخاب نکنید
  • جزئیاتی مانند المان های طراحی را به نقطه کانونی اضافه کنید

کلام آخر

تعیین نقطه کانونی در طراحی دکوراسیون داخلی از اصول مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به این ترتیب می توان شاهد چیدمانی اصولی و مرتب در محیط نظر بود. به همین منظور توصیه می شود برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کار خود از کارشناسان و متخصصان این حوزه کمک بگیرید. این افراد با دانشی که در این زمینه دارند، نقاط کانونی را به صورت اصولی تعیین کرده و جلوه ای چشم نواز در محیط مورد نظر به وجود خواهند آورد.